Choď na obsah Choď na menu
 


3. Zakladateľský rozpočet zasielateľskej firmy

Zakladateľský rozpočet zasielateľskej firmy

1. Zakladateľský rozpočet zasielateľskej zmluvy
Ak chce niekto podnikať v cestnej doprave, potrebuje okrem ovládania príslušných predpisov a splnenia
všetkých podmienok dobrý projekt a kapitálové zabezpečenie, aby jeho podnikanie malo zmysel a spĺňalo
definíciu podnikania podľa živnostenského zákona.
Kvalitný a životaschopný projekt založenia firmy potrebuje vypracovať aj v prípade, ak na začiatok
podnikania potrebuje získať kapitál, a teda musí o svojich schopnostiach presadiť sa na dopravnom trhu
presvedčiť aj investorov.
Projekt sa spravidla skladá z 2 častí:
a) podnikateľský zámer
b) zakladateľský rozpočet
 

2. Podnikateľský zámer
Podnikateľský zámer vychádza z prieskumu trhu a z jeho záverov alebo zo simulácie situácie na trhu
a vonkajších podmienok podnikania.
Obsahuje:
 Zameranie podnikateľskej činnosti a profil firmy – čím sa firma bude zaoberať, aká bude hlavná
náplň jej činnosti, t. j. napr. aký druh cestnej dopravy bude vykonávať, aké služby bude poskytovať
a pod.
 Analýza trhu a marketingové aktivity – kto bude zákazníkom firmy, aké požiadavky má, aký je stav
na trhu v uspokojovaní potrieb zákazníkov v zamýšľanej podnikateľskej činnosti, aká je šanca
presadiť sa so svojimi predstavami o službách.
 Požiadavky na technické vybavenie – druh výrobných a prevádzkových priestorov, druh a počet
vozidiel, výrobné prostriedky a vybavenie.
 Pracovníci – ich počet a štruktúra, kvalifikačné požiadavky.
 Charakteristika kapitálových možností – vymedzenie spôsobu financovania.
 Určenie právnej formy podnikania a názov firmy.

3. Zakladateľský rozpočet
Zakladateľský rozpočet vychádza z finančnej analýzy súkromnej formy, cenovej politiky a z kalkulácie
vlastných nákladov.
Obsahuje:
 Kalkulácia vlastných nákladov na jednotku výkonu a stanovenie ceny výkonu – podľa niektorej
z používaných metód, napr. pomocou dynamickej kalkulácie vlastných nákladov.
 Rozpočet ročných výnosov a nákladov na predpokladaný počet poskytnutých služieb – na základe
stanovenej ceny, prieskumu trhu a stratégie podnikanie.
 Rozpočet potreby investičného a prevádzkového (obežného) kapitálu.
 Zdroje financovania – výpočet potreby celkového kapitálu a zdrojov krytia.
 Výpočet daní podľa príslušných zákonov.
 Výpočet ukazovateľov efektívnosti

4. Postup pri tvorbe ZR
A. Ako prvé pri tvorbe zasielateľského rozpočtu si musíme zistiť odpisovú skupinu a počet rokov, ktoré
budeme odpisovať.
B. Po tejto úlohe musíme nájsť výšku odvodov zamestnanca a zamestnávateľa.
C. Najskôr si prepočítame náklady podľa druhového členenia a to je: mzdové náklady, materiálové
náklady, odpisy a režijné náklady.
D. Pri mzdových nákladoch vypočítame mzdu zasielateľov a iných pracovníkov zasielateľskej firmy,
pri tomto kroku musíme vypočítať aj odvody ktoré sú rôzne pre zamestnanca a rôzne pre
zamestnávateľa.
E. Režijné náklady sú napr. poistenie, prenájom, poplatky za telefón, poplatky za fax a iné.
F. Medzi materiálové náklady patrí nákup rôzneho materiálu, náklady za reklamu, ...
G. Odpisy ktoré si musíme predeliť odpisovým obdobím, ktoré si na začiatku nájdeme. (napr. 2, 4
roky).
H. Po tomto si zrátame mesačné náklady podľa druhového členenia a ročné náklady podľa
druhového členenia.
I. Vypočítame si náklady variabilné, fixné (mesačné), zaradíme si náklady. Z mesačných nákladov
vypočítame ročné náklady fixné aj variabilné.
J. Vypracujeme a vypočítame čistý zisk za jeden rok, za jeden mesiac a na jednu prepravu.
K. Ako prvé si musíme vypočítať priemernú cenu v exportných prepravách a priemernú cenu
v importných prepravách. Tú cenu zaokrúhlime.
L. Keď vypočítame priemernú cenu, vypočítame tržby za týždeň, tak že počet exportných prepráv
vynásobíme priemernou cenou zaokrúhlenou. Tak isto aj importné prepravy. Tak nám vidu týždenne
tržby tie vynásobíme 52 týždňami a tak zistíme ročné tržby.
M. Odmeny vypočítame z týždenných tržieb ktoré predelíme percentami ktoré máme zadané tak nám
vide týždenná odmena, tú prenásobíme 52 mesiacmi tak nám vznikne ročná a tú predelíme 12
mesiacmi a máme mesačnú odmenu. Mesačnú odmenu prenásobíme ešte percentami ktoré máme
zadané pri odmene pre zasielateľa.
N. Vypracujeme si tabuľku s položkami ako: odmena ZF od ktorej odpočítame variabilné náklady tak
vypočítame hrubé rozpätie od ktorého odpočítame fixné náklady, vznikne hrubý zisk ZF od ktorého
odpočítame daň zo zisku (21%) a máme čistý zisk ZF ku ktorému pripočítame odpisy a tak prídeme
ku Cash Flowu.
O. Ako posledné vypočítame dôležité ukazovatele efektívnosti ZF ako sú kritický bod rentability, čas
samo reprodukcie kapitálu.
P. Kritický bod rentability vypočítame tak že fixné náklady ročné predelíme odmenou ZF od ktorej
odpočítame náklady variabilné na jednu prepravu. Tak dostaneme číslo ktoré predstavuje počet
prepráv.
Q. Čas samo reprodukcie kapitálu vypočítame keď predelíme celkový kapitál Cash Flowom tak
dostaneme údaj za koľko sa nám vrátia peniaze do podniku.